Wij zijn gepassioneerd om jou verder te helpen te ontwikkelen op fysiek, geestelijk en emotioneel gebied.

Wij doen dat met Ashtanga Yoga, Yin Yoga en MindBodyFlow (elementen van Yoga, Pilates, Tái-Chi en meditatie).

 

De Studio’s zijn gesloten van 21 december 2019 tot en met 5 januari 2020 en ook op alle reguliere nationale feestdagen.

De zomerperiode is in overleg met de deelnemers in Studio Willemstad en Oud-Beijerland.             

                                                                 ​

Studio adressen: 2e Pijnackerstraat 13  3035 GH Rotterdam - Noord # Fruitlaan 6-8 3072 WK Rotterdam - Zuid # 

Zinkweg 222 3262 BH Oud Beijerland # Grimhoek 15 4797AJ Willemstad #

©2019 by Move Along Studio

HOE KUN JE ENDORFINE AANMAKEN:

4 TIPS!

Endorfine

Ken je dat heerlijke, gelukzalige gevoel dat na een flinke lachbui vaak nog een paar minuten blijft hangen? Of de ontspannen rust die je voelt na een dag lekker niets doen? En wat te denken van de 'runners’ high’ die hardlopers ervaren als ze echt in hun flow komen. Al die verschijnselen zijn het gevolg van één en hetzelfde stofje: endorfine.

 

Een nuttig stofje waardoor je je stukken beter voelt. Het is de stof die verantwoordelijk zijn voor een gevoel van welbehagen na een lichamelijke activiteit.


Volgens veel sporters zorgt lichaamsbeweging voor een gevoel van euforie, lichtheid en kracht. Dit gevoel van welbehagen wordt veroorzaakt door endorfine.  Endorfine werd ontdekt in 1975 en word beschouwd als "opiaten" omdat ze hetzelfde effect heeft als opium of morfine.
Het is een natuurlijke drugs die sporters het gevoel van welzijn geven en het zorgt voor een sereen gevoel.

WAT IS ENDORFINE?

Endorfine is een zogenaamde neurotransmitter: een stofje dat door onze hersenen aangemaakt wordt om ons gedrag te sturen. Zoals gezegd zorgt het primair voor een heel prettig gevoel. Het werkt daarmee als een soort beloning voor je lichaam. Je maakt endorfine aan wanneer je bepaalde voedingsmiddelen eet  zoals  suiker en vet, logisch dat bijvoorbeeld chocolade verslavend werkt.

Ook wanner je pijn hebt of gestrest bent, produceer je endorfine. In dat geval fungeert de stof vooral als een soort natuurlijke pijnstiller. Bij zwangere vrouwen maakt het lichaam zelfs al weken voor de bevalling endorfine aan, om de uiteindelijke geboorte draaglijker te maken!

 

ENDORFINE TEKORT

Als je hersenen een tijdje geen endorfine aanmaken, voel je dat ook. Je gaat je een beetje down voelen. Zonder dit blij makende stofje heb je  een stuk minder zin in alles. Je beland in een flinke dip. Je lichaam gaat in een dergelijk geval vanzelf op zoek naar een manier om dat tekort op te lossen.

Veel mensen krijgen in zo’n geval enorme trek in vet en zoet eten. In de oertijd was dit meestal voedzaam eten, vandaar dat je hersenen er nog steeds een beloning voor afgeven. Tegenwoordig komt het echter eerder neer op roomijs,  chips , donuts en chocoladekoekjes. Dat moet gezonder kunnen!

ENDORFINE AANMAKEN

Gelukkig zijn er inderdaad andere methodes om je endorfine productie een flinke boost te geven. Met de volgende vier  tips kun jij ieder dipje op een gezonde manier oplossen.

1. LICHAMELIJKE INSPANNING

Wie regelmatig en zwaar sport, belast zijn of haar lichaam aardig. Dit betekent dat er een zekere pijnprikkel af wordt gegeven aan je hersenen. En pijnprikkels zorgen op hun beurt weer voor de productie van endorfine! De bekende runners’ high is hier een gevolg van, maar voor  Ashtanga Yoga geldt precies hetzelfde. Al na een half uur stevige op de mat gestaan te hebben voel je je al een stuk beter .

 

2. LACHEN

Wist je dat je al extra endorfine aan begint te maken zodra je zelfs je mondhoeken maar optrekt? Lachen is een enorm krachtige stimulans. Glimlach eens naar iedereen die je op straat tegenkomt; je zult zien dat je een stuk vrolijker op je bestemming aankomt. Of zet je favoriete muziek op zing mee of denk aan een leuke ervaring waar je zo om moest lachen dat het pijn deed in je buik. Beleef opnieuw en krijg weer die slappe lach.

 

3. CHOCOLA, PEPERS EN ALCOHOL

Zoals we al eerder noemden geven vet en suikers je lichaam een endorfine boost. Dat geldt echter ook voor andere voedingsmiddelen. Chocola is een bekend voorbeeld: vrouwen die bijna ongesteld worden, hebben daar niet voor niets vaak enorme trek in. Ook pittig eten zorgt via een pijnprikkel voor meer endorfine aanmaak. Een glaasje alcohol heeft hetzelfde effect, maar let wel op dat je niet te veel drinkt! Bij grote hoeveelheden ga je je juist weer slechter voelen.

 

4. MET JE GELIEFDE

Seks zorgt ook voor de aanmaak van flinke hoeveelheden endorfine. Zeker tijdens een orgasme komt er ontzettend veel van vrij! Je hoeft echter niet meteen all the way tussen de lakens te duiken om op te vrolijken. Ook een flinke knuffel of een goede zoen heeft al effect op je endorfinepeil. En wie verliefd is, loopt vaak de hele dag met een sterk verbeterde endorfine productie rond.

MAAR WAT DOET HET NU PRECIES, EN KUN JE ER OOK TE WEINIG VAN HEBBEN?

EN HOE KUN JE BEWUST MEER ENDORFINE AANMAKEN?